I haven't read the full text but the extract in
El Pais of Juan Luis Cebrian's new book El Pianista en el Burdel makes for compelling insight.
Cebrian takes the story back to the infancy of journalistic writing, the "Gazzetto" pamphlets distributed by Gondoliers in Seventeenth Century Venice.
Cebrian seems not to say much about it, but I think these ancient fathers of daily writing have something to inspire today's online writers. In their brand new medium, they had a total disregard for authority, and a reckless determination to find readerships.
Nevertheless, Cebrian is gloomy about the low returns of digital publishing: in El Pais's summary, "estamos ante una revolución ("y todas las revoluciones se han hecho con sangre") en la que "las costumbres de los lectores cambian más rápido que los modelos empresariales y profesionales de los periódicos". Según Cebrián la sociedad digital es una oportunidad, no una amenaza. Eso sí, el margen de beneficios en el periodismo digital (entre un 2% y un 3%) es mucho menor que en el distribuido en papel (entre un 20% y un 25 %). ¿Y en qué se traduce esa reducción? "En que por ahora se puede hacer menos inversión en capital humano, algo que afecta a la calidad de la información. Sólo hay que pensar en que la guerra de Irak se ha quedado sin enviados especiales".
I wonder if we need to be so pessimistic ?
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